Tööstuse digitaliseerija 2025

Tunnustame tööstusettevõtteid, kes on eeskujuks tootmise automatiseerimises, andmepõhises juhtimises ning digilahenduste abil loodud ärilises väärtuses. Kui teie ettevõte on muutnud oma tööstusprotsessid nutikamaks, kiiremaks ja tõhusamaks läbi innovaatiliste digitehnoloogiate rakendamise, siis kutsun kandideerima „Tööstuse digitaliseerija 2025“ kategoorias.

Teie edulugu võib olla inspiratsiooniks kogu Eesti tööstusele ja Eesti tööstusinnovatsiooni visiitkaardiks maailmas!

Siim Erik Akermann
Tööstuse digitaliseerija kategooria ja TAIE valdkondade juht
[email protected]

Eesmärk

Tunnustada Eesti ettevõtteid, kes on läbi automatiseerimise, digitaliseerimise või robotite kasutuselevõtu saavutanud olulise protsessi- ja organisatsiooniinnovatsiooni, tehnoloogiamahukuse, tootlikkuse, jätkusuutlikkuse ja konkurentsieelise. 

Kes saab kandideerida?

Kandideerima ootame Eesti tööstusettevõtteid, kes on viimase kolme aasta jooksul edukalt ellu viinud automatiseerimise, digitaalsete tehnoloogiate ja/või robotite kasutuselevõtu projekti ning tõstnud seeläbi ettevõtte tootlikkust ning lisandväärtust.

Hindamiskriteeriumid ja hindamine

Hinnatakse järgmisi majandusnäitajad (moodustab hindamisel kokku 30%):

  1.  Müügitulu protsentuaalne kasv 2022 kuni 2024 (10%)
  2.  Lisandväärtuse1 protsentuaalne kasv töötaja kohta 2022 kuni 2024 (10%)
  3. Digitaliseerimisse ja automatiseerimisse tehtud investeeringute kogumaht eurodes 2022 kuni 2024 (10%)

 

Ettevõttel peab olema ette näidata märkimisväärne saavutus järgmistes valdkondades viimase kolme aasta jooksul (moodustab hindamisel kokku 70%):

  1. Ettevõttes on kasutusele võetud ainulaadne või silmapaistev digitaliseerimise2, infotehnoloogiline ja/või automaatika lahendus, mille kasutuselevõtt on võimaldanud äri- ja tootmisprotsesse optimeerida, andnud konkurentsieelise ning suurendanud lisandväärtust (30%)
  2.  Ettevõttes on arendusmeeskond, – juht või -osakond, kelle igapäevatöö on luua vajaduspõhiseid digitaliseerimise2 lahendusi (15%)
  3. Ettevõte on koostanud digitaliseerimise tegevuskava või see on osa põhistrateegiast ning sõnastanud strateegilised eesmärgid ja loonud vastavad mõõdikud (15%)
  4. Ettevõttes on loomisel või rakendatud ja avalikustatud SDG3, ESG4  või üldised kestlikud tegutsemispõhimõtted (10%)  

 

Mõisted

 

1. Lisandväärtus töötaja kohta = (tööjõukulud koos maksudega + põhivarakulum + ärikasum) / töötajate arv.

 

2. Digitaliseerimine – Digitaliseerimise all peame silmas organisatsiooni äriprotsesside arendamist läbi infotehnoloogia ja innovaatilise automaatika rakendamise, mis võimaldab teha andmepõhiseid otsuseid, toimida efektiivsemalt ning seeläbi suurendada paindlikkust turu muutustele. Vabanev aeg käsitöölt ja rutiinsetelt tegevustelt tõstab töökvaliteeti ning loob uusi väärtuslikke võimalusi, olles seeläbi konkurentsivõimelisem. Näiteid: a) Automatiseeritud töövood ja protsessid
b) Äritarkvarade juurutamine ja/või arendamine
c) Pilvetehnoloogiad
d) Andmetöötlus- ja analüütika, suurandmed
e) Asjade Interneti (IoT) seadmed, robootika sh tööstusrobotid, autonoomne tööstusautomaatika ja tarkvararobootika (RPA), sensortehnoloogiad
f) Tehisintellekt või masinõpe ja masinnägemine
g) Liitreaalsuse otsustustugi, simuleeritud keskkonnad, digitaalsed kaksikud
h) Kübertehnoloogiad
i) Nõudluspõhine tarneahela juhtimine
j) Kolmemõõtmeliste komponentide tootmine/3D-printimine

 

3. SDG ingl. k Sustainable Development Goals ehk kestliku arengu eesmärgid võeti vastu 2015 ÜRO poolt üleskutsena vaesuse lõpetamiseks, planeedi kaitsmiseks ja selle tagamiseks, et 2030. aastaks on kõigil inimestel rahu ja heaolu. Vaata lähemalt: https://sdgs.un.org/goals
Näiteks: Ettevõte on välja valinud ja avalikustanud SDG-d, millesse kestliku arengu saavutamiseks aktiivselt panustab.

 

4. ESG (inglise k. Environmental Social and Corporate Governance) – Keskkonna-, sotsiaal ja ettevõtte juhtimise raamistik, mis integreeritakse organisatsiooni strateegiasse, et võtta arvesse kõigi organisatsiooni sidusrühmade (nagu töötajad, kliendid ning tarnijad ja rahastajad) vajadusi ja leida viise, kuidas neile enam väärtust luua. Seda võib käsitleda juhtimismeetmete ja standardite kogumina, mille kaudu on võimalik juhtida ettevõtte ja selle toodete ja/või teenuste mõju keskkonnale, inimesele ja majandusele.
Näiteks: Ettevõttel on ESG strateegia, ettevõte on avaldanud ESG juhtpõhimõtted, ettevõte tegeleb ESG aruandlusega.