Turismiedendaja 2025

Turism viib Eesti maailma ja toob maailma Eestisse. Kui Sinu ettevõte jutustab nii enda kui sihtkoha lugu läbi nutikate digilahenduste, kestlike tegude ja meeldejäävate külastuselamuste, siis kutsun kandideerima Turismiedendaja kategoorias.

Sinu ettevõte võib olla järgmine edulugu nii Eestis kui ka rahvusvahelisel turismikaardil!

Anneli Haabu
Turismiedendaja kategooria juht ja turismiosakonna strateegilise arenduse valdkonna juht
[email protected]

Eesmärk

Tunnustada ettevõtteid, kes panustavad Eesti turismimajandusse läbi atraktiivsete turismiteenuste ja -toodete ning aitavad kaasa Eesti kui turismisihtkoha kiiremale arengule ja laiemale tuntusele.

Kes saab kandideerida?

Kandideerima ootame ettevõtteid, kes tegelevad otseselt turismiteenuste ja -toodete pakkumisega, kelle tegevuse mõju on laiem kui vaid nende ettevõte ja on eeskujuks kogu sektorile.

 

Konkursile on oodatud ettevõtted, st osaühingud ja aktsiaseltsid. Mittetulundusühingud ja sihtasutused osaleda ei saa.

Hindamiskriteeriumid ja hindamine

Hinnatakse järgmisi majandusnäitajad (moodustab hindamisel kokku 30%):

  1. Müügitulu protsentuaalne kasv 2022 kuni 2024 (10%)
  2. Lisandväärtus1 töötaja kohta võrreldes sektoriga2 2024. aastal (10%)
  3. Lisandväärtuse1 protsentuaalne kasv töötaja kohta 2022 kuni 2024 (10%)

 

Ettevõttel peab olema ette näidata märkimisväärne saavutus järgmistes valdkondades viimase kolme aasta jooksul (moodustab hindamisel kokku 70%):

  1. Toode, teenus ja/või ärimudel, mis eristub ja on väljapaistev ka välisturgudel (25%)
  2. Ettevõtte tegevuse mõju Eesti mainele, sihtkoha elu- ja külastuskeskkonnale ja turismisektorile laiemalt (nt on lahendatud mingi sektoris puuduv teenus vms) (25%)
  3. Ettevõtte silmapaistvad tegevused ja saavutused digitaliseerimises3 ja protsesside automatiseerimises (10%)
  4. Ettevõttes on loomisel või rakendatud ja avalikustatud SDG4, ESG5, Green Key6 või üldised kestlikud tegutsemispõhimõtted (10%)

 

Mõisted

 

1. Lisandväärtus töötaja kohta = (tööjõukulud koos maksudega + põhivarakulum + ärikasum) / töötajate arv.

 

2. Sektor on tegevusala EMTAK tähe tasandil 2023. aasta andmetel, kuna 2024. aasta andmed avalikustatakse 2025. aasta lõpus/2026. aasta alguses.

 

3. Digitaliseerimine – Digitaliseerimise all peame silmas organisatsiooni äriprotsesside arendamist läbi infotehnoloogia ja innovaatilise automaatika rakendamise, mis võimaldab teha andmepõhiseid otsuseid, toimida efektiivsemalt ning seeläbi suurendada paindlikkust turu muutustele. Vabanev aeg käsitöölt ja rutiinsetelt tegevustelt tõstab töökvaliteeti ning loob uusi väärtuslikke võimalusi, olles seeläbi konkurentsivõimelisem. Näiteid: a) Automatiseeritud töövood ja protsessid
b) Äritarkvarade juurutamine ja/või arendamine
c) Pilvetehnoloogiad
d) Andmetöötlus- ja analüütika, suurandmed
e) Asjade Interneti (IoT) seadmed, robootika sh tööstusrobotid, autonoomne tööstusautomaatika ja tarkvararobootika (RPA), sensortehnoloogiad
f) Tehisintellekt või masinõpe ja masinnägemine
g) Liitreaalsuse otsustustugi, simuleeritud keskkonnad, digitaalsed kaksikud
h) Kübertehnoloogiad
i) Nõudluspõhine tarneahela juhtimine
j) Kolmemõõtmeliste komponentide tootmine/3D-printimine

 

4. SDG ingl. k Sustainable Development Goals ehk kestliku arengu eesmärgid võeti vastu 2015 ÜRO poolt üleskutsena vaesuse lõpetamiseks, planeedi kaitsmiseks ja selle tagamiseks, et 2030. aastaks on kõigil inimestel rahu ja heaolu. Vaata lähemalt: https://sdgs.un.org/goals
Näiteks: Ettevõte on välja valinud ja avalikustanud SDG-d, millesse kestliku arengu saavutamiseks aktiivselt panustab.

 

5. ESG (inglise k. Environmental Social and Corporate Governance) – Keskkonna-, sotsiaal ja ettevõtte juhtimise raamistik, mis integreeritakse organisatsiooni strateegiasse, et võtta arvesse kõigi organisatsiooni sidusrühmade (nagu töötajad, kliendid ning tarnijad ja rahastajad) vajadusi ja leida viise, kuidas neile enam väärtust luua. Seda võib käsitleda juhtimismeetmete ja standardite kogumina, mille kaudu on võimalik juhtida ettevõtte ja selle toodete ja/või teenuste mõju keskkonnale, inimesele ja majandusele.
Näiteks: Ettevõttel on ESG strateegia, ettevõte on avaldanud ESG juhtpõhimõtted, ettevõte tegeleb ESG aruandlusega.

 

6. Green Key (eesti k. Roheline Võti) on rahvusvaheline ökotunnusmärk, mis antakse majutusasutustele, kes järgivad oma tegevuses jätkusuutliku arengu põhimõtteid. Märgi teenivad välja ainult need asutused, mis täidavad rangelt kehtestatud reegleid, mida kontrollivad regulaarsed kontrollkülastajad. Vaata lähemalt: https://www.greenkey.global/